پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) ایندربیتزن و فوستر (1992)


پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) ایندربیتزن و فوستر (1992)

پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) ایندربیتزن و فوستر (1992)

پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) ایندربیتزن و فوستر (1992) در 5 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل
تعداد صفحات5
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات کامل

پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) ایندربیتزن و فوستر (1992) در 5 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


پرسشنامه مهارت خای اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992)، حاوی 39 عبارت پنج گزینه ای است كه آزمودنی پاسخ خود را در مورد هر عبارت در دامنه ای از گزینه های اصلا نمی كند تا همیشه صدق می كند ابزار می نماید.

 

نسخه اصلی این سیاهه دارای 40 عبارت است كه یك عبارت به دلیل عدم انطباق  با فرهنگ ایران حذف شد (عبارت شماره 22).

 

شیوه نمره گذاری

 

عبارات این پرسشنامه در دو زمینه رفتارهای مثبت و منفی هستند. هر عبارت دارای شش گزینه است. در گزینه های مثبت، نمره مربوط به:

 

 گزینه اصلا درست نیست (صفر)، خیلی كم درست است (یك)، كمی درست است (دو)، تا حدی درست است (سه)، بیشتر اوقات درست است (چهار)، همیشه درست است (پنج) است، در گزینه های منفی روش نمره گذاری معكوس است.

 

بخش رفتارهای مثبت شامل عبارات شمار ???????????????????و بخش رفتارهای منفی شامل عبارات شماره??????????????????????????????????? است.

 

ایندربیتزن و گاربین (1992) در پژوهش خود دو خرده مقیاس را برای این پرسشنامه در نظر گرفتند:

 

 ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻄﻠﻮب

??????????????????????????????????

ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس رﻓﺘﺎرﻫﺎی غیر اجتماعی

??????????????????????????????????????????

 

 

 

نحوه ارزیابی مهارت های اجتماعی هر فرد توسط این پرسشنامه بدین صورت است كه اگر فردی نمره اش بالاتر از میانگین باشد، دارای مهارت های اجتماعی بالا است و اگر پاییین تر از میانگین باشد، مهارت های اجتماعی پایین دارد. لازم به ذكر است كه نمره 98 بر اساس استاندارد تست به عنوان میانگین در نظر گرفته شده است.

 

ویژگی های روان سنجی (روایی و پایایی)

 

اعتبار این سیاه توسط ایندربیتزن و فوستر (1992) 90/0 گزارش شده است. روایی همگرایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر به شیوه های مختلف مانند مقایسه آن با طالاعات ارزیابی خویشتن، ارزیابی همسالان و داده های جامعه سنجی و روایی تشخیص آن بوسیله بررسی همبستگی بین نمرات مهارت های اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و دیگر ابزارهای مداد كاغذی به وسیله ایندربیتزن و فوستر مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج به دست آمده، دلالت بر روایی همگرا و روایی تشخیص قابل قبول این پرسشنامه بوده است (دوران، 1380).

 

پایایی این پرسشنامه را امینی (1378) در شهر تهران برای دانش آموزان دوم راهنمایی برای گزاره های مثبت و منفی  به ترتیب 71/0 و 68/0 ذگزارش كرده است.



 

ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه)


 

تعداد سوال ها:                 39

 

مولفه (خرده مولفه ها):     مولفه دارد (ذکر شده در معرفی پرسشنامه)

 

روایی و پایایی:                 دارد

 

نحوه نمره گذاری:             دارد

 

منبع:                               دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:                         WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


توضیحات بیشتر و دانلود


صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


http://spdor.ir/?p=2509